>> Povijest maratona lađa

POVIJEST MARATONA LAĐA

 

Koliko je lađa značila neretvanima u prošlosti dobro se sjećaju starije generacije. Više o starim lađama možete pronaći na stranici o starim lađama. U lađi se rađalo i umiralo. Služila je za prijevoz tereta i ljudi. U prošlosti ovog kraja, dok je bilo rijetkih cesta, glavna komunikacija odvijala se vodenim putem, rijekom Neretvom i pritokama kao i bezbrojnim kanalima. Taj vodeni put bio je nekada skoro jedina komunikacija. U lađama su se prevozili svatovi iz mjesta u mjesto kao i "mobilija" mladenke, mrtvaci do groblja (Podrujnica-Vid), plodovi sa zemlje, građa za kuću... Da bi današnjim mlađim generacijama lakše prikazali značaj tadašnje lađe i trupice, možemo ih ugrubo usporediti: trupicu s današnjim osobnim automobilom, a lađu sa kamionom ili traktorom s prikolicom. Naime, automobili danas predstavljaju više potrebu nego luksuz, posebno seoskim domaćinstvima.

Tko se imalo bavi poljoprivredom (u prijevozu) mu je danas neophodan traktor ili "freza" s prikolicom. Kao što današnja mladež ne može "izići u provod" bez auta, nekad su momci (iz obližnjih mjesta) išli curama trupicom.

Najstarija gusarska družina iz Vida na svom prvom putovanju 1975. godine polaze u pohod, čemu svjedoči ova fotografija i članak iz tiska...

Izgradnjom cestovnih komunikacija i tehnološkom modernizacijom primat u prijevozu preuzimaju kamioni, traktori, freze itd. Nestaje potreba za lađom kao prijevoznim sredstvom te ona polako pada u zaborav (pred dvadesetak godina). Lađe ostaju zaboravljene u brojnim jendecima i kanalima. S vremenom ih je prekrila trstika i mulj te su tako izložene propadanju i zaboravu.

        Prije tridesetak godina grupa mještana Vida krenula je lađom na vesla nizvodno rijekom Norinom i Neretvom niz primorje. I tako godinama poslije te su postali atrakcija u mjestima gdje su se pojavljivali. Često ih je na njihovim putovanjima pratio i snimao fotograf iz Opuzena Milojko Glasović. Da bi lađe otrgnuo zaboravu, i pod dojmom vidonjskih gusara, ideju za organizacijom gusarske utrke lađa dao je Milojko Glasović.

S realizacijom se krenulo u sklopu obilježavanja 7.godišnjice akcije Hrvatske vojske u Pločama "Zelena tabla-Male Bare" 13.rujna 1998.godine. Te prve godine nastupilo je 18 ekipa a bilo bi ih još više jer neke ekipe nisu imale vremena osposobiti istrunule lađe. S kolikim su oduševljenjem neretvani prihvatili ovu ideju svjedoče naredni maratoni. Stare zaboravljene lađe vade se iz mulja i obnavljaju. Sudjeluje sve više posada i natjecatelja: od prvih 18 ekipa za nekoliko godina taj broj se skoro udvostručio. Nedostaje samo lađa. Grade se nove lađe kod poznatih majstora iz Rogotina pa i kod brodograditelja na Lastovu. Vrući temperament gotovo je doveo do "rata" susjednih mjesta Rogotina i Komina. U toj želji za prestižom (novčana nagrada iako dobro "teška" nije razlog želji da se bude najbolji) pomalo se i prelazio prag fair-playa. Nove a i stare lađe su se modificirale da budu što "povozitije" i brže što je dovelo do obezvrjeđivanja stare tradicionalne neretvanske lađe.

Kako bi svi ipak imali iste uvjete, odlučeno je da se grade sve iste lađe. Raspisan je javni natječaj 2003.godine za izgradnju 33 iste lađe te je od nekoliko ponuditelja izabran brodograditelj i kalafat Jadran Bakica iz Trogira. Do maratona 2004.godine napravljeno je 11 istih lađa koje su tada vozile maraton. Iduće 2005.godine napravljeno ih je 5 novih a sve 33 lađe završene su 2007.godine kada su natjecateljske ekipe po prvi put nastupile u istim lađama na jubilarnom 10.maratonu lađa. Zbog velikih troškova održavanja, 2005.godine odlučeno je da se nove lađe plastificiraju izvana. One time nisu izgubile svoj oblik niti autentičnost.

        S obzirom da žitelji ovog kraja osim redovnog posla teško rade i oko poljoprivrede, tako da jedino vrijeme za trening ostaje navečer po zalasku sunca. S padom mraka, Neretvom od Metkovića do Ploča kao i Norina, Crne Rijeke, Baćinskih jezera odjekuju bubnjevi gusarskih posada. Treninzi na vodi počinju već krajem svibnja. Izmišljaju se razne taktike...

 

Povratak na vrh stranice

 

 

33 natjecateljske identične lađe završene su 2007.godine. Prema ostvarenim rezultatima na brzinskim utrkama u Opuzenu, prve 33 ekipe voze u navedenim lađama u utrci za pobjednički štit dok ostale ekipe voze van konkurencije.

 

 

 

         

 

©  Udruga lađara Neretve

   Mapa weba